Συμβουλές για ένα υγιές και νεανικό βλέμμα

Πέτρος Εμμανουηλίδης, MD, FEBO

Στην εποχή που ζούμε τόσο η υγεία όσο και η εμφάνιση των ματιών μας είναι σημαντικά. Ο μέσος όρος ζωής αυξάνει και ποιός δε θέλει να δείχνει νεότερος;

Λένε ότι η φαινομενική ηλικία κάποιου καθορίζεται σε μεγάλο βαθμό από την εικόνα των ματιών του.  Ας δούμε όμως πώς μπορούμε να διατηρήσουμε τη νεανική εμφάνιση με φυσικό τρόπο.

Για να το αντιληφθούμε αυτό πρέπει να γνωρίζουμε ότι το δέρμα των βλεφάρων μας είναι το λεπτότερο στο σώμα μας. Συνεπώς είναι και το πιο ευαίσθητο. Τα βλέφαρα στηρίζονται με κάποιους συνδέσμους από τις υποκείμενες δομές. Με τη γύρανση οι σύνδεσμοι αυτοί αλλά και οι μύες των βλεφάρων χαλαρώνουν με αποτέλεσμα να δημιουργούνται ρυτίδες, περίσσεια δέρματος αλλά και μια γενικότερη μετατόπιση των φρυδιών και των βλεφάρων προς τα κάτω.

Κάθε φορά που τρίβουμε τα μάτια μας προκαλούμε μια σημαντική μηχανική καταπόνηση των βλεφάρων, θέτοντας τις συνδέσεις αυτές υπό τάση με συνέπεια την επιτάχυνση της χαλάρωσης και πρόωρης γύρανσης. Επιπρόσθετα, η χαλάρωση των δομών δίνει την ευκαιρία στο λίπος, που φυσιολογικά είναι περιορισμένο πίσω από τον οφθαλμό, να μετακινηθεί προς τα εμπρος και να γίνει εμφανές προκαλώντας διόγκωση των βλεφάρων. Το να μην τρίβουμε τα μάτια μας είναι μια συνήθεια που πρέπει να μάθουμε από μικροί.

Οι επιπτώσεις της ηλιακής ακτινοβολίας στο δέρμα είναι γνωστές. Ο ήλιος όμως δεν είναι μόνο υπεύθυνος για καρκίνους του δέρματος. Η σημαντική έκθεση στον ήλιο εξαντλεί τα κύτταρα που εξασφαλίζουν την ελαστικότητα του δέρματος με αποτέλεσμα τη σκλήρυνση και μόνιμη ρυτίδωση. Το δέρμα των βλεφάρων είναι το πιο ευαίσθητο σε αυτή τη μορφή ακτινοβολίας. Δεν είναι τυχαίο ότι ο πιο συχνός καρκίνος του δέρματος που ονομάζεται βασικοκυτταρικός εμφανίζεται συχνότερα γύρω από τα μάτια. Επίσης είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι εμφανίζεται πιο συχνά στις περιοχές του δέρματος που παραλείπονται κατά την εφαρμογή αντιλιακών κρεμών. Ακόμα μεγαλύτερη επίπτωση έχουν οι θάλαμοι μαυρίσματος (solarium) που μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα επιτυγχάνουν υψηλά επίπεδα μαυρίσματος. Ωστόσο, ο ήλιος είναι πηγή ζωής και δεν πρέπει να τον στερούμαστε. Είναι υπεύθυνος για την υγεία των οστών, για τη ρύθμιση των κιρκάρδιων ρυθμών, την ορμονική ρύθμιση και φυσικά τη διάθεσή μας. Συνίσταται όμως η αποφυγή του τις επικύνδινες ώρες ή τουλάχιστον η χρήση αντιλιακής προστασίας , καπέλου με φαρδύ γείσο και γυαλιών ηλίου.

Τα γυαλιά ηλίου δε χρησιμεύουν μόνο στην ξεκούραστη όραση κατά τις ώρες που ο ήλιος λάμπει. Προστατεύουν από κακοήθειες γύρω από τα βλέφαρα και φυσικά συμβάλλουν στη διατήρηση της νεανικότητας του δέρματος που περιβάλλει τα μάτια μας. Επιπρόσθετα η ξεκούραστη όραση που παρέχουν προλαμβάνει το συνεχές αντανακλαστικό σφίξιμο των βλεφάρων και τη ρυτίδωση του δέρματος η οποία με τον καιρό γίνεται μόνιμη.

Συνεργικά σε όλα τα παραπάνω λειτουργεί το κάπνισμα. Είναι πιθανόν ο πιο σημαντικός παράγοντας γύρανσης του δέρματος, Επίσης είναι ο μόνος παράγοντας που μπορεί να προληφθεί πλήρως. Είναι χαρακτηριστικό οτι η αναγέννηση αλλά και η επούλωση του δέρματος είναι σημαντικά ελαττωμένη στους καπνιστές.  Επίσης η διαταραχή αυτή στις φυσικές ιδιότητες του δέρματος επηρεάζει και την επουλωτιή ικανότητα του δέρματος μετά από μία χειρουργική παρέμβαση. Προσωπικά, λαμβάνω πολύ σοβαρά υπόψην τον παράγοντα κάπνισμα κατά τον προεγχειρητικό έλεγχο μιας επέμβασης βλεφαροπλαστικής.

Πολύ σημαντικό ρόλο στην υγεία του δέρματος παίζει η ενυδάτωση. Ο πιο φυσικός, εύκολος και οικονομικός τρόπος ενυδάτωσης του δέρματος είναι το να πίνουμε άφθονο νερό. Τα κύτταρα δεν αποροφούν νερό από την εξωτερική (κεράτινη) στιβάδα αφού ο ρόλος της είναι ακριβώς ο αντίθετος, δηλαδή να δημιουργήσει ένα φραγμό ανάμεσα στο εξωτερικό περιβάλλον και τις εσωτερικές στιβάδες του δέρματος. Οι ‘’ενυδατικές’’ κρέμες πετυχαίνουν ελάττωση της απώλειας (εξάτμισης) της υγρασίας από τα κύτταρα, ωστόσο η πραγματική ενυδάτωση προέρχεται από τη λήψη υγρών.

Οφείλουμε επίσης να γνωρίζουμε ότι κάποια φάρμακα προκαλούν επίσης αφυδάτωση η οποία γίνεται οπτικά αντιληπτή στα βλέφαρα, κάνοντας το βλέμμα να δείχνει  κουρασμένo. Τέτοια έιναι τα αντι-ισταμινικά, κάποιες κατηγορίες αντι-υπερτασικών, οι χημειοθεραπείες και φάρμακα κατά της δυσκοιλιότητας. Σε κάθε περίπτωση οφείλουμε να διαβάζουμε τις ενδείξεις και ανεπιθύμητες δράσεις των φαρμάκων ακόμα και αν είναι συνταγογραφούμενα.

Όσο αντικρουόμενο και αν ακούγεται, στην αφυδάτωση και γύρανση του δέρματος μπορεί να συμβάλλει και η υπερβολική  χρήση σαπουνιών και αφρόλουτρων τα οποία διαταράσσουν τη φυσιολογιή χλωρίδα και τα φυσικά έλαια της επιδερμίδας η απώλεια των οποίων προκαλεί ξηροδερμία.

Σημαντικός παράγοντας διατήρησης της νεανικότητας του δέρματος και ιδιαίτερα των βλεφάρων είναι και ο επαρκής ύπνος. Ανοιγοκλείνουμε τα μάτια μας 12 ως 15 φορές το λεπτό δηλαδή περίπου 16.000 φορές τη μέρα. Οι υπεύθυνοι μύες λειτουργούν ακατάπαυστα. Σύμφωνα με το διεθνή οργανισμό ύπνου απαιτούνται τουλάχιστον 6 ώρες ύπνου καθημερινά. Οφείλουμε να παρέχουμε στον οργανισμό μας αρκετό χρόνο ύπνου ώστε να ανασυντάσει τις δυνάμεις του.

Θα πρέπει τέλος να αναφερθεί η αναγκαιότητα για χρήση καταλλήλων διορθωτικών γυαλιών(ακόμα και γυαλιών ηλίου με διόρθωση  ή φακών επαφής έτσι ώστε η όρασή μας να είναι η καλύτερη δυνατή). Συχνά σφίγγει κανείς τα βλέφαρά του προσπαθώντας να δει μέσα από μικρές χαραμάδες των ημίκλειστων ματιών. Στην περίπτωση αυτή μπορεί πρσωρινά να βελτιώνεται ελαφρώς η οπτική οξύτητα , ταλαιπωρούνται όμως και εξαντλούνται οι μύες γύρω από τα μάτια και με τον καιρό αφήνουν μόνιμες ρυτίδες.

Είναι παράδοξο, αλλά ίσως και προϊόν ελλειπούς ενημέρωσης το γεγονός ότι τα παραπάνω προληπτικά μέτρα δεν είναι ευρέως γνωστά και ο κόσμος απευθύνεται σε πανάκριβα μέσα αποκατάστασης ενός προβλήματος που μπορεί να προληφθεί σε μεγάλο ποσοστό.

…..

©2018 by eye-therapy.gr